close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תוכן ממומן ע"י ישראכרט: כאשר הרגש רוכש אותנו: מהי קנייה אימפולסיבית וכיצד נימנע ממנה?

אביבה טנאיז סיוון, תשפג06/06/2023

רכשתם חטיף בזמן שעמדתם בתור בקופה, חולצה חדשה שפשוט קפצה לכם באינסטגרם או שרשרת מדוכן בקניון? רוב הסיכויים שזו היתה קנייה אימפולסיבית – אבל אפשר לתקן את המצב

תגיות:
צילום: shutterstock
קנייה אימפולסיבית היא תופעה שכולנו מכירים – בין אם בקניון, בסופרמרקט או באתרי מסחר באינטרנט. כבר לפני עשורים, בעלי המכולת השכונתית הקפידו למקם שלל חטיפים וממתקים באריזות מפתות סמוך לקופה – במקום בו הקונים נאלצים לעמוד לעתים דקות ארוכות, כך שקשה שלא להיכנע ולהוסיף אחד או יותר לסל הקניות.

הסופרמרקטים שכללו את השיטה, עם עמדות גדושות בכל טוב של סוכר וצבעי מאכל בצמוד לקופות, שקורצות גם לקונים, ובמיוחד לילדים שבאו איתם. הקניונים מציפים אותנו בשפע חנויות, ניחוחות, צבעים, מוזיקה והודעות על מבצעים, כמו גם דוכנים הפרוסים במסלול ההליכה. וכשהחושים
צילום: shutterstock
שלנו מופצצים, קל מאוד להיכנס לעוד ועוד חנות, לקחת עוד פריט או שניים כי יש מבצע, ולקנות שרשרת בדוכן, כי היא בטח זולה יותר מזו שנמצא בחנות. כל זאת, בלי שתכננו את הקניות הללו מראש – כלומר, באופן אימפולסיבי: הדחף לקנות התעורר, ומימשנו אותו בלי לחשוב יותר מדי.

הדברים לא השתפרו כשנכנס לחיינו המסחר האלקטרוני. לכאורה, השפע הגדול של החנויות והאפשרות לשוטט ביניהן בקלות ולהשוות מחירים, מסייעים לנו לקבל החלטות קנייה חכמות ומחושבות. אך בפועל, באינטרנט כל כך קל לבצע רכישה, בלי לצאת מהבית, בלי ללכת ברחוב החם והלח, בלי לחפש חניה ואפילו בלי להוציא את הארנק מהכיס.

די בפרסומת אחת שצצה לנו בפיד הפייסבוק או האינסטגרם, ובתוך דקה, חשבון הבנק שלנו עני יותר בכמה עשרות או מאות שקלים. בכתבה זו, אספנו עבורכם כמה טיפים שיסייעו לכם להילחם בפיתוי – ולקנות רק מה שבאמת דרוש לכם.

כך תימנעו מרכישה אימפולסיבית
1. עומדים לרכוש משהו? הציבו לכם מגבלת מחיר. נאמר שהגעתם למסקנה שדרוש לכם שטיח חדש לבית, מחשב עבור הילד או אפילו פריט ביגוד כלשהו. חשבו מראש מה הסכום שאתם יכולים ומוכנים להקצות לפריט זה, כך שלא תרכשו את הראשון שתראו בחנות או באתר, אלא רק מה שעומד בקריטריונים שלכם.
2. בנו תקציב הוצאות מול הכנסות נכון, זה דורש מעט זמן – אבל ההשקעה משתלמת. סכמו את ההוצאות שלכם בחודש, רבעון או אפילו שנה לפי קטגוריות, וממול הציבו את כל מקורות ההכנסה שלכם. כך תוכלו לראות כמה כסף אתם מוציאים על מוצרים ושירותים שונים, ולהבין היכן ייתכן שנסחפתם קצת – למשל, בבגדים חדשים לילדים או גאדג'טים אלקטרוניים. הצעד הבא הוא לתקצב כל סעיף, כשאתם מקפידים לא לחרוג מהתקרה. כן, אפילו אם קיבלתם סמס על מבצע סוף עונה.
3. אל תיכנסו לחנות, ברחוב או באינטרנט, רק כדי "לראות מה חדש". אם נכנסים ללא מטרה מוגדרת – קל יותר להתפתות ולבזבז כספים. מחפשים פריט מסוים? אל תסתפקו בחנות אחת, אלא בדקו כמה. כך אולי תמצאו פריט שגם מתאים יותר לתקציב שלכם, וגם יפה, חדש או מתקדם יותר.
4. הגעתם למסקנה שאתם מבזבזים יותר מדי בקניות אימפולסיביות ואחרות?ואולי אתם יודעים שבפניכם עומדת הוצאה גדולה, ולא בטוחים איך תוכלו לממן אותה באופן החכם ביותר? זה הזמן לערוך בדק בית כלכלי. ניתן לשקול לקחת הלוואה, לאחר שבדקתם לעומק פרמטרים כמו תנאי השירות והריבית, הגוף המלווה והמוניטין שלו. גם הלוואות קטנות, יכולות לעזור.

כדאי לדעת כי בעת לקיחת הלוואה* מישראכרט, למשל, ניתן לעצור את התשלומים לתקופה של עד שלושה חודשים לכל אורך חיי ההלוואה (אך ממשיכים לשלם את הריבית). הפוגה זו יכולה לעזור לכם לארגן מחדש את ההתנהלות הפיננסית שלכם.

בשורה התחתונה, בעידן שבו כמעט בלתי אפשרי להתחמק מפרסומות ומשאר טקטיקות שיווקיות שנועדו לגרום לנו לקנות עוד ועוד – כמעט כולנו חוטאים מעת לעת בקנייה אימפולסיבית. תכנון מקדים ובעיקר הצבת גבולות, יעזרו לנו לצמצם את התופעה.

 
*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.דחיית החזר ההלוואה כפופה לתשלום ריבית גישור ותדחה את מועד סיום תקופת ההלוואה.

**הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

***מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה